1/ Bogorodica Ljeviška
Crkva Bogorodice Ljeviške je
katedralna crkva grada Prizrena i sedište prizrenske
episkopije još od vremena vizantijske vladavine na ovim
prostorima. Sagrađena je u 10. veku, kao jednostavna trobrodna
bazilika u stilu vizantijske arhitekture, i posvećena je
Uspenju Bogorodice.
Crkva je verovatno stradala krajem 12. veka, u sukobima
srpskog velikog župana Stefana Nemanje i vizantijskog cara
Manojla Komnena. Oko 1214. godine Nemanjin naslednik na
prestolu, Stefan Prvovenčani, priključio je prizrensku oblast
srpskoj državi. Posle proglašenja samostalnosti srpske crkve
1219. godine i crkvene reorganizacije, arhiepiskop Sava I je
na mesto grčkog episkopa postavio srpskog. Crkva je tada
adaptirana, dok je temeljna obnova izvršena 1306/07. godine u
vreme kralja Stefana Milutina, koji je priložio crkvi mnoga
imanja i druge prihode. Posle proglašenja Srpske patrijaršije
1346. godine crkva Bogorodice Ljeviške je podignuta na rang
mitropolije.
Od Turaka je prvi put postradala 1455. godine, kada su joj
oduzeta sva imanja. Posle Druge seobe Srba pod arhiepiskopom
Arsenijem IV Šakabentom crkva je potpuno zapustela. Turci su
joj dozidali minare i pregradili je iznutra, pretvorivši je
tako u džamiju. Spolja i iznutra su je premalterisali i
okrečili, obijajući freske da bi novi sloj maltera lakše
prionuo.
Bogorodica Ljeviška je ponovo postala hrišćanski hram nakon
oslobodjenja Prizrena 1912. godine; minare je ukonjeno 1923.
godine.
Temeljna konzervacija i restauracija arhitekture i živopisa
izvedeni su između 1950. i 1953. godine.
Prilikom obnove u vreme kralja Milutina na temeljima stare
crkve podignut je zapravo novi hram. Na spoljašnjem zidu, u
centralnoj apsidi, sačuvan je natpis u opeci iz koga se
saznaje da su obnovom rukovodili prizrenski episkopi Damjan i
Sava - budući arhiepiskop Sava III, a da su protomajstori bili
Nikola i Astrapa. Pretpostavlja se da je Nikola bio
protomajstor graditelj, a Astrapa vodja slikarske tajfe.
2/ Gradac,
Đurđevi stupovi
Manastir
Gradac leži na uzdignutoj zaravni
iznad Gradačke reke, na obodu šumovitih padina Golije. Udaljen je 21 km severozapadno od
Raške i 12,5 km zapadno od Brvenika i Ibarskog puta.
Tačna godina gradnje manastira nije poznata. Smatra se da je
završen u poslednjoj četvrtini 13. veka. Zadužbina je Jelene Anžujske. Građen je u
stilu raške škole.
3/ 4/ Studenica
Manastir Studenica je manastir Srpske
pravoslavne crkve koji se nalazi 39 km od Kraljeva. Studenica
je jedan od najvećih i najbogatijih manastira Srpske
pravoslavne crkve.
Manastir je 1190. osnovao Stefan Nemanja. Utvrđeni zidovi
manstira okružuju dve crkve: Bogorodičnu crkvu i crkvu Svetog
Joakima i Ane (Kraljeva crkva). Obe crkve su izgrađene od
belog mermera. Manastir je poznat po svojoj kolekciji fresaka
iz 13. i 14. veka.
UNESKO je 1986. uvrstio Studenicu u listu Svetske baštine.
Manastir Studenica je posvećen Uspenju presvete Bogorodice.
Prva faza radova je završena u proleće 1196, kada je Stefan
Nemanja prepustio prestvo svom sinu Stefanu Prvovenčanom i
povukao se u svoju zadužbinu. Kad je kasnije otišao u manastir
Hilandar, Stefan Prvovenčani se brinuo o Studenici. Tamo je
Nemanja primio monaški postrig i ime Simeon. Sveti Simeon se
upokojio u Hilandaru 1199. Nemanjin treći sin Sava Nemanjić je,
nakon što je pomirio svoju braću Stefana i Vukana, prenio
mošti Svetog Simeona u Studenicu gde su i dan danas. Pod
Savinim starateljstvom, Studenica je postala politički,
kulturni i duhovni centar srednjovekovne Srbije. Uz ostala
svoja dela, Sava je napisao Studenički tipik, u kom je opisao
život svog oca Nemanje, ostaviviši izvore o duhovnom i
monaškom životu u njegovom vremenu.
Studenica je uživala pažnju i drugh članova dinastije
Nemanjića. Kralj Radoslav je 1245. dodao crkvi pripratu, a
kralj Milutin je sagradio malu crkvu posvećenu svetim Joakimu
i Ani.
Od pada poslednje srpske srednjovekovne države 1459, Turci su
često napadali manastir. Prva značajna restauracija je
izvršena 1569, kada su freske Bogorodičine crkve ponovo
naslikane. Početkom 17. veka, požar i zemljotres su oštetili
manasti, a istorijski dokumenti i značajni delovi umetničke
baštine su uništeni i izgubljeni zauvek.5/ Gračanica
Manastir Gračanica sa crkvom
posvećenom Uspenju Bogorodice predstavlja remek delo ne samo
srpske srednjovekovne već i svehrišćanske umetnosti.
Manastir je podignut 1310. godine u sedištu starovizantijske
episkopije Ulpijane. Ktitor manastira bio je kralj Stefan Uroš
Milutin, najveći donator i graditelj crkava u Srbiji srednjeg
veka. Iz gračaničke osnivačke povelje, ispisane na zidu
đakonikona 1321. godine, saznaje se da je manastiru prilikom
osnivanja priložen veliki broj poseda, sela i zaselaka za
njegovo izdržavanje. Gračanica je odmah postala sedište
lipljanskih episkopa, a kasnije i sedište gračaničkih, odnosno
novobrdskih episkopa i mitropolita.
Manastir je prvi put postradao 1383. godine kada je prilikom
jednog turskog prodora izgoreo pirg u kojem su čuvane knjige.
Po padu Novog Brda i drugih kosovskih gradova pod Turke 1455.
godine, novobrdski mitropolit Venedikt je iz Gračanice našao
utočište u još neosvojenom delu Srbije, u manastiru
Vraćevšnici. Gračanički nastojatelji su i pod Turcima
nastavili da se bore za opstanak svog manastira, koji nije
odmah izgubio sve prihode. Godine 1570. bratstvo je primilo
obavezu da uzgaja sokolove za sultana, kako bi zauzvrat dobilo
izvesne olakšice.
Tokom druge polovine 16. veka, u vreme novobrdskog mitropolita
Nikanora, u manastiru je zaživeo jak prepisivački centar.
Kratko vreme u Gračanici je radila i jedna od prvih štamparija
ne samo u Srbiji nego i na Balkanu. U njoj je, po nalogu
mitropolita Nikanora, godine 1538/9. štampan jedan Oktoih
petoglasnik.
Krajem 17. veka manastir je počeo da propada, postupno
postajući mirska crkva.
Gračanička crkva je podignuta na temeljima stare vizantijske
bazilike iz 11. veka. Ima osnovu krsta upisanog u pravougaonik.
Kupola je postavljena na četiri slobodna stupca, a u uglovima
zdanja su još četiri manje kupole. Pastoforije uz glavnu
oltarsku apsidu sagrađene su kao posebne prostorije. Dva
masivna stupca odvajaju unutrašnju pripratu od naosa. U jedan
stubac su ugrađene uske stepenice koje vode u katihumenu
smeštenu nad pripratom.
6/ Arilje
U središtu Arilja, na istaknutom položaju sa
kojeg
dominira okolinom, nalazi se crkva Sv. Ahilija,
zadužbina kralja Dragutina. Sagrađena je krajem 13. veka, a
živopisana je 1296. godine, o čemu svedoči sačuvani natpis na
fresci u prstenu kupole.
Svojom arhitekturom ubraja se u spomenike raške škole. To je
jednobrodna građevina sa kupolom, pripratom i kasnije
dozidanom spoljnom pripratom. Ima trodelni oltarski prostor i
pravougaone pevnice. Šestougaono kube koje se uzdiže nad
centralnim delom i fasade raščlanjene slepim arkadama i
pilastrima, crkvi daju naglašenu notu vertikalizma.
Crkva se ističe kao galerija dragocenih fresaka, koje se
oslanjaju na tokove monumentalnog, plastičnog stila 13. veka.
Najviše sačuvanih fresaka je u priprati, delimično u naosu, a
neznatno u spoljnoj priprati. U višim zonama naosa su Veliki
praznici, Stradanja Hristova i scene iz Bogorodičinog života,
u prvoj zoni naosa su stojeći svetitelji i povorke Nemanjića i
srpskih arhiepiskopa i episkopa. Najzanimljiviji deo
fresko-ansambla čine portreti kraljeva Dragutina sa modelom
crkve u rukama, njegovog brata Milutina, Kateline, Dragutinove
žene i Dragutinovih sinova, Vladislava i Uroša. Ovde su prvi
put u srpskom zidnom slikarstvu ktitori i vladari prikazani sa
izrazitom željom za glorifikacijom kraljevske vlasti. Ariljski
živopis je vesnik novog stila, kojim će dvorska slikarska
radionica kralja Milutina obeležiti slikarsku umetnost Srbije
početkom 14. veka.
7/ Ravanica Manastir Ravanica je manastir u Srbiji i nalazi
se u podnožju Kučajskih planina, pored sela Senje kod Ćuprije.
Ravanica je zadužbina kneza Lazara, koji je poginuo u bici na
Kosovu na Vidovdan, 28. juna 1389.
Crkva je posvećena Vaznesenju Gospodnjem i ograđena je čvrstim
odbrambenim zidom sa sedam kula. Ravanica je sagrađena između
1375. i 1377. godine, a freske su oslikane nekoliko godina
pred Kosovsku bitku. Ktitorska kompozicija je izmenjena i
doslikana je Lazareva pogibija. Na njoj se, pored kneza Lazara
nalazi i knjeginja Milica i njihovi sinovi Stefan i Vuk.
Po svojim arhitektonskim i likovnim obeležjima ravanička crkva
predstavlja početak moravske škole. Crkva predstavlja
originalno arhitektonsko rešenje nastalo spajanjem svetogorske
tradicije trolisne osnove i modela upisanog krsta sa pet
kupola, odomaćenog u vreme kralja Milutina. Trolisna osnova je
postala uzor u daljem razvoju prostorne koncepcije hramova.
Crkva je zidana naizmeničnim redovima kamena i opeke, ukrašena
je keramoplastičnim dekorativnim elementima i bogatom
reljefnom plastikom.
Na freskama, koje su ostale očuvane u oltarskom i glavnom
unutrašnjem prostoru crkve, zapažaju se izvesne novine vezane
za šeme u izboru tema i ciklusa (Veliki praznici, Hristova
stradanja, Čuda i parabole), koje će postati pravilo u
oslikavanju potonjih hramova Moravske Srbije. U kupolama su
freske Hrista, Bogorodice, Anđela i proroka, u oltaru su
predstave Hristovog stradanja i ovaploćenja, dok su u naosu
ciklusi Velikih praznika, Čuda i jevanđelskih pripovesti kao i
sveti ratnici i monasi. U samoj Crkvi danas se nalaze mošti
kneza Lazara.
Kao značajno središte duhovnog, kulturnog, književnog i
umetničkog života Ravanica je uticala na nastanak više crkava
i manastira, među kojima se ističu obližnji manastir Sisojevac
i crkve u Petruškoj oblasti.
Danas su opstale tri kule i deo severnog bedema, ali je za
potrebe odbrane manastira podignutog u dolini sigurno bilo
neophodno veliko i jako utvrđenje. U starim izvorima se
pominje da je manastirska utvrda imala 7 pirgova, dok je jedan
putopisac 1568.godine video svega 4 očuvane kule. U prvoj
polovini 19. veka (1829. godine) je unutar manastirskog
kompleksa još uvek postojala velika trpezarija iz srednjeg
veka, ali nje danas više nema.
8/ Manasija
Manasija (Resava) je jedan od
najznačajnijih spomenika srpske srednjovekovne kulture i
pripada takozvanoj „Moravskoj školi“. Podigao je despot Stefan
Lazarević - Visoki između 1407. i 1418. godine. Odmah posle
osnivanja, Manasija je postala kulturni centar despotovine.
Njena „Resavska škola“ bila je po svojim prevodima i prepisima
čuvena - i posle pada despotovine - kroz ceo XV i XVI vek.
Manastirski kompleks sastoji se iz:
* crkve
* velike trpezarije ili takozvane „škole“ (koja se, teško
oštećena, nalazi južno od crkve)
* tvrđave sa 11 kula od kojih je najveća „Despotova kula“ (severno
od crkve).
U toku viševekovne turske okupacije, manastir je više puta
pustošen i razaran. Sa crkve je bio skinut olovni krov, pa je
više od jednog veka crkvena građevina prokišnjavala i 2/3
fresaka je nepovratno propalo.
Zapadni deo crkve, takozvana „priprata“ prilikom jedne
eksplozije u XVIII veku teško je oštećena, pa je današnja
priprata većim delom naknadno dozidana. Srećom, u tom delu
crkve očuvan je pod u mozaiku, koji je rađen od krupnog
raznobojnog kamena.
Зграда Ресавске школе
Zgrada Resavske škole
Iako teško oštećen, životopis Manasije spada u red najvećih
dometa srednjovekovnog slikarstva. Od očuvanih fresaka prvo
zaslužuje pažnju kritorska kompozicija na zapadnom zidu
glavnog dela crkve, na kojoj je sačuvan portret despota
Stefana. Na južnom i severnom zidu - u pevnicama - očuvani su
veličanstveni likovi svetih ratnika. U gornjim zonama pevnica
naslikane su scene iz života Gospoda Hrista i ilustrovane
Njegove priče iz Jevanđelja. U glavnom kubetu su predstavljeni
starozavetni proroci. U oltaru je naslikano Pričešće apostola
i Povorka svetih otaca, među kojima je (poslednji u redu prema
severu) prvi srpski arhiepiskop - Sveti Sava. Na stubovima su
dobro očuvani medaljoni sa poprsjima svetitelja, kao lik
svetog arhanđela Mihaila (na južnom) i svetog Petra
Aleksandrijskog (na severnom stubu).
Manasija je pustošena i razarana 1439, 1456, 1476, i 1734, a
obnavljana 1735, 1806, 1810, i 1845. godine. Zavod za zaštitu
spomenika kulture (tada) SR Srbije otpočeo je 1956. godine
obimne konzervatorsko-restauratorske radove. Čišćenja i
konzervacija fresaka izvršeni su od 1959. do 1962. godine.9/ Dečani
Manastir Dečani su zadužbina
kralja Stefana Uroša III Dečanskog i njegovog sina cara
Stefana Uroša IV Dušana koji se, kao drugi ktitor, o crkvi
starao posle smrti svoga oca.
Gradnja crkve posvećene Hristu Pantokratoru započela je 1327.
godine a završena je 1335. godine. Povelju o darivanju svoje
zadužbine Dečanski je izdao 1330. godine. Kao i svi kraljevski
manastiri, i Dečani su uživali prihod velikog broja sela,
katuna, ribnjaka i, kako se to pazilo, zakup sa nekog od
brojnih trgova u srpskoj zemlji. Uz crkvu su podignute
trpezarija, ćelije za monahe, odbrambeni zidovi, kula na ulazu
u manastir, a u blizini i bolnica.
Posle Kosovske bitke 1389. godine manastir je izgubio svoje
posede, ali su mu oni vraćeni 1397. godine poveljom knjeginje
Milice i njenih sinova Stefana i Vuka. Nakon 1455. godine,
kada je Kosovo konačno palo pod tursku vlast, Dečani su uspeli
da se sa mukom ipak održe. Od obnove Pećke patrijaršije 1557.
godine za manastir je, kao i svuda u Srbiji, počelo doba
uravnoteženog života i prisustva zakona, što se primetno
odrazilo i u umetničkom stvaranju. Taj period nije dugo trajao,
jer je nakon velikih seoba Srba u 17. i 18. veku, većina
srpskih manastira - među njima i Dečani - jedva nekako
životarila.
Dečanski hram je najveća sakralna građevina ikad podignuta u
Srbiji.
10/ Sopoćani
Manastir Sopoćani nalazi se blizu starog grada
i prestonice velikog župana Stefana Nemanje, Rasa, na bregu
iznad izvorišta reke Raške. Manastir je zadužbina kralja
Stefana Uroša I. Po svojoj arhitekturi Sopoćani pripadaju
raškoj školi. Osnovnu vrednost Sopoćana predstavljaju freske
koje su prvobitno zahvatale 760 kvadratnih metara zidne
površine, od kojih se očuvalo više od polovine. Prema opštem
mišljenju freske u Sopoćanima su vrhunac ne samo srpskog, već
i vizantijskog slikarstva uopšte. Ove freske su logičan
nastavak sjajnog slikarstva iz Studenice i Mileševe, ali ih po
umetničkoj vrednosti nadmašuju. Najpoznatija sopoćanska freska
je svakako Smrt Bogorodice, koja zahvata 40 kvadratnih metara.
Sopoćani predstavljaju veliku galeriju najpoznatijih fresaka
čitavog srednjeg veka kod nas.
Manastir Sopoćani posvećen je Svetoj Trojici. Osnovao ga je
kralj Uroš. Crkva je izgrađena 1260. godine. Kupola sa
zvonikom je dograđena sredinom 14. veka. Neki članovi
kraljevske familije su sahranjeni u manastiru. Fresko
slikarstvo crkve je kompletirano 1270. godine. Kratko posle
kosovske bitke manastir je pretrpeo razna razaranja i
obnovljen je za vreme despota Stefana.
Crkva je jedinstvena građevina sa polukružnom apsidom. Spoljni
izgled crkve je romanskog stila. Portal i prozori su
napravljeni od kamenja. Graditelji su verovatno dolazili iz
Jadranske regije. Najranije freske nastale su 1273. godine.
Jedna od fresaka prikazuje Uroša prvog dok čeka kraljicu koju
vodi Stefan Nemanja. Takođe su prikazani i Stefan Prvovenčani
i Uroš prvi sa modelima svojih crkava.
Freske oko oltara su naslikane kasnije. Na jednoj je prikazan
Uroš prvi sa sinovima Dragutinom i Milutinom kao i ostalim
članovima kraljevske familije. Freske u kapelama su oslikane
kasnije. U južnoj kapeli se nalazi freska koja prikazuje smrt
Stefana Nemanje i prenos njegovih moštiju u Studenicu. Takođe
postoje freske koje prikazuju cara Dušana i njegovu ženu
Jelenu. Ono što su fresko-slikari u Sopoćanima uspeli u
linearnosti i koloritu oslikati sreće se još samo u
italijanskoj renesansi. 11/ Mileševa
Manastir Mileševa nalazi se 6 kilometara istočno od Prijepolja
na reci Mileševki između planina Zlatar i Jadovnik. Posvećen
Svetom Spasu - Vaznesenju Hristovom.
Zadužbina je Kralja Vladislava Nemanjića sina Stefana
Prvovenčanog, a unuka Nemanjinog. Sazidan u veku. Ako se povežu istorijske vesti i
svedočanstva na freskama zidanje i slikanje Mileševe stavlja
se u doba između 1219. i 1235. godine. Zidan je u raškom stilu po
ugledu na ranije vladarske zadužbine Studenicu i Žiču. Mileševa je
jedno od najznačajnijih duhovnih i umetničkih središta srpskog
naroda. Veliki značaj u narodu je stekao posle prenošenja
moštiju Sv. Save iz Trnova 1236. godine. Više od tri veka bio
je grobnica Svetog Save. U Mileševi je 1377. godine krunisan kralj Tvrtko I Kotromanić za
kralja Bosne i Srbije. Mileševa se u to doba nalazila na
teritoriju njegove države.Stefan Vukčić Kosača se u Mileševi
1446. godine proglasio „Hercegom od Svetog Save“, po čemu je
Hercegovina dobila ime.Turci su prvi put poharali Mileševu 1459. godine. Pa ipak, u
njoj je crkveni i prosvetni život, sa povremenim
malaksalostima, trajao skoro neprekidno. U XVI veku u Mileševi
je radila jedna od prvih srpskih štamparija. Iz okoline
Mileševe bili su, izgleda, rodom i braća Sokolovići, od kojih
je poturčeni Mehmed postao veliki vezir, a drugi, mileševski
đak Makarije, prvi patrijarh obnovljene Pećke patrijaršije.
Pošto je zbog groba Svetog Save, Mileševa postala mesto
hodočašća i ohrabrenja porobljenog naroda, Turci su 1594. godine Savino telo odneli u Beograd i spalili ga na
Vračaru. Manastir je osetno stradao 1688. godine, a 1782. godine
izgorele su manastirske ćelije i sve ikone. Mileševa je imala
dve velike obnove, prvu za vreme patrijarha Makarija u 16.
veku, a drugu 1863. godine, kada je crkva dobila današnji
izgled.
12/ Pećka
Patrijaršija
Pećka patrijaršija - skupina crkava na
domaku Peći, kraj pećke Bistrice, a na ulazu u Rugovsku
klisuru - jedan je od najznačajnijih spomenika srpske
prošlosti. U njoj se vekovima nalazilo sedište srpskih
arhiepiskopa i patrijaraha. Od svoga postanka u XIII veku
Patrijaršija je okupljala učene teologe, vrsne književnike i
obdarene umetnike i svi su oni u njoj ostavljali svedočanstva
o svom pregalaštvu. Stoga je ona danas ne samo staro središte
srpske crkve, već i mesto gde se čuva značajna umetnička
zaostavština. Tačno vreme osnivanja matične crkve u Pećkoj
patrijaršiji nije poznato.
Želeći da središte srpske crkve bude na manje ugroženom mestu
i bliže središtu države, arhiepiskop Arsenije I je podigao na
ovom žičkom metohu kod Peći crkvu svetih Apostola. Ubrzo, oko
1250., po njegovom nalogu ona je bila i živopisana. Hram se
nešto kasnije , počeo nazivati i Sveti Spas, što je preuzeto
kao spomen na posvećenje Žiče. 1320. godine arhiepiskop
Nikodim je podigao crkvu svetog Dimitrija sa severne strane
ovog hrama.
Posle turskog osvajanja srpske države jedno vreme zamrla je
živa aktivnost u Pećkoj patrijaršiji, tim pre što je ohridska
arhiepiskopija preuzela upravu nad nekadašnjom srpskom
crkvenom teritorijom. Obnova crkvene organizacije 1557.
udahnula je nov život manastiru, jer je patrijaršija ponovo
postala središte srpske crkve. Već 1565. živopisana je skoro
cela Danilova priprata. 1620/21. ugledni slikar Georgije
Mitrofanović je ponovio gotovo polovinu fresaka.
On je iste godine živopisao i staru manastirsku trpezariju.
Sredinom XVII veka Pećka patrijaršija uspostavlja veze sa
ruskim carstvom, od koga dobijaju poklone, kako u novcu, tako
i u štampanim knjigama i bogoslužbenim predmetima.
Posle završetka Prvog svetskog rata u Pećkoj patrijaršiji je,
posle ujedinjenja srpske crkve, ustoličen prvi patrijarh
obnovljene patrijaršije, Dimitrije 1924. godine. Otada se svi
srpski patrijarsi ustoličuju u Pećkoj patrijaršiji. 1931. i
1932. obavljeni su zamašni konzervatorski radovi koji su
Pećkoj patrijaršiji delimično vratili prvobitni izgled. I
posle Drugog svetskog rata, izvedeni su u nekoliko mahova
značajniji konzervatorski radovi i arheološka ispitivanja.